Ga naar de inhoud

Arbitrage

De TC loodst u door de spelregels

 

Niet gespeeld (NG) is veranderd.           okt. 2025

Nu wordt er geen score aan gegeven als NG ingevoerd wordt. (Hetzelfde als bij een stilzittafel)
Dat leek indertijd een goede oplossing, maar intussen zijn we wijzer.
Het resultaat van de hoog scorende paren wordt hierdoor ongunstig beïnvloed.
Als er voor een spel NG wordt ingegeven krijgen daarom beide paren voor dat spel 40%.
Meestal is de reden voor NG dat er te langzaam is gespeeld.
Als je nu vindt dat die score van 40% voor jouw paar onrechtvaardig is, omdat jullie er niets aan konden doen, dan roep je de arbiter.
Die zal proberen uit te zoeken hoe het komt dat je het spel niet kunt spelen en kan dan de score desgewenst aanpassen.

Wat gooide jij eigenlijk bij?                     sept. 2025

Een situatie die u vaak tegenkomt aan de bridgetafel:
De speler die de slag gemaakt heeft denkt even na over zijn volgende slag en vraagt dan plotseling aan zijn partner of een tegenspeler: “Wat gooide jij eigenlijk bij?”.
De ene speler wil niet lullig doen en denkt aan art. 74A2: “Een speler behoort zorgvuldig iedere opmerking of handeling te vermijden die ergernis of verlegenheid zou kunnen veroorzaken bij een andere speler of het genoegen van het spel zou kunnen verstoren”. Daarom draait hij bereidwillig zijn laatst gespeelde kaart om.
Een andere speler zegt botweg: “Hij ligt al dicht”, en weigert.
Een derde speler kijkt voor zichzelf wel wat hij gespeeld heeft, maar weigert het te zeggen.
Wie handelt correct?
Art 66A zegt dat een speler de laatst gespeelde kaart van de andere spelers mag zien, ZO LANG ZIJN EIGEN KAART NOG MET DE BEELDZIJDE OP TAFEL LIGT en zo lang er nog niet gespeeld is in de volgende slag.

Dus als de in de tweede zin genoemde speler zijn kaart nog open voor zich heeft liggen moet iedereen aan wie het gevraagd wordt, zijn laatst gespeelde kaart laten zien. Heeft niets met art 74A2 te maken (wel een belangrijk artikel natuurlijk!)
In dat geval hebben speler 2 en 3 geen gelijk.
Heeft de speler die het vraagt zijn kaart al dichtgelegd, dan MAG NIEMAND zijn kaart laten zien.(art.66C)

Wat doet speler 3 dan? Mag dat? Ja, dat mag totdat hij of zijn partner in de volgende slag heeft gespeeld. (art 66B).

Mijn advies: laat je laatste kaart open op tafel liggen tot je weet wat je gaat voorspelen
Tweede advies: wees sportief en vraag niets als je je kaart al hebt dicht gelegd .

 

De Dummy mag niet veel!                         aug. 2025

Een spelregel die meestal niet goed wordt toegepast is de activiteit van de dummy als de leider van de verkeerde kant voorspeelt.

De regel is, dat de dummy een vergissing van de leider mag VOORKOMEN. (art. 42 B2)
De regel is NIET, dat de dummy een vergissing van de leider mag CORRIGEREN. (art. 43 A.1.b en c)
En dat gebeurt nu juist heel vaak wel.
De leider noemt een kaart die de dummy moet spelen. De dummy zegt: “Je bent in de hand”. “O, dank je”, zegt de leider en speelt uit zijn hand.

Omdat een kaart gespeeld is zodra hij door de leider is genoemd, is de vergissing hier al begaan en corrigeert de dummy de leider. Dat mag de dummy niet. In zo’n geval is het aan de tegenspelers of ze de verkeerde spelwijze zullen accepteren of niet. Elke tegenspeler heeft die bevoegdheid, maar… ze mogen niet overleggen. Als de tegenspelers het oneens zijn, geldt de wens van de linker tegenspeler van de richting waaruit verkeerd werd voorgespeeld.
Als de dummy ziet aankomen dat het verkeerd gaat, mag hij WEL ingrijpen. De leider zegt: “Speel maar…”. HO!” zegt de dummy, “je bent in de hand”.
Of de dummy ziet dat de leider aan zijn kaarten zit te plukken en waarschuwt: “Je bent aan tafel”. Correct.

Dus, dummy: wel wat zeggen als je de vergissing ziet aankomen, je mond houden als er een kaart is genoemd of op tafel gelegd